Muzica ne schimbă vieţile, dar artiştii se schimbă odată cu muzica

Titlu: Mozart se trezeşte

Autor: Eva Baronsky

An apariţie: 2009 (2013 în România)

Titlu original: Herr Mozart Wacht Auf

Tu ce ai face dacă te-ai trezi într-o lume care nu îţi aparţine? Care îţi pare distopică, deşi pentru locuitorii ei este mai normală decât respraţia? Ai încerca să fugi, să te ascunzi, să lupţi pentru supravieţuire, sau să te acomodezi?

Wolfgang Amadé Mozart mai avea multe de făcut atunci când l-a răpus boala. Nu terminase multe dintre piesele muzicale, nu o iubise destul pe Constanze, nu trăise destul. Şi, cel mai important, nu terminase Requiem-ul, una dintre cele mai importante lucrări ale sale. Aşa că Dumnezeu (sau altă entitate supremă) i-a mai dat o şansă…l-a teleportat 200 de ani în viitor.

Toată lumea îşi poate imagina ce se întâmplă şi fără să fi citit cartea. Este luat drept boschetar, are probleme cu tehnologia (în special cu „discurile mici şi lucioase” şi cu „maşinăriile care fac voci să sune de nicăieri”), nu are loc de muncă (deşi cântă în diferite restaurante şi cluburi pentru o masă şi un salariu mic) , iar dragostea deseori îl face să se retragă din viaţa activă de compositeur. Bineînţeles, unele probleme se rezolvă (îşi găseşte un coleg de apartament, are câteva angajamente care îi fac rost de mâncare, femeile îl iubesc), însă faptul că nu aparţine acestei epoci se resimte vizibil, totul sincronizându-se pe acorduri in adaggio, sau pe muzică exotică.

Anyway, nu am să spoileresc întregul roman. E bun de citit pe o zi ploioasă pentru că dă o senzaţie de calm şi te face să empatizezi foarte mult cu personajul. Nu de multe ori şi eu mă trezeam o străină în societate şi mă întrebam constant la ce folosesc lucrurile din jurul meu. La ce avem nevoie de ele? Când am evoluat atât de mult, încât doar cu un simplu robot faci o sută de task-uri?

Răbdarea lui Mozart şi felul lui neobosit de a fi, de a se lăsa prins de simfonii este remarcabilă. Mintea lui genială mă face să cred că nu contează cât de sănătos eşti la cap, cât timp îţi place ceea ce faci. Şi lui îi plăcea la nebunie. Mereu fredona, bătea tactul cu degetele, compunea, făcea glume care implicau muzică, descifra coduri, transformând cifrele în note şi improvizând pe seama lor scurte cântece. Se dăruia cu toată fiinţa pasiunii, muzicii pentru care trăia.

Uneori, în timp ce mă lăsam cuprinsă de pasajele descriptive, mă gândeam că eu nu am ceea ce îmi trebuie pentru a face ce fac acum. Nu scriu cu asemenea dăruire, nu pictez cu toată fiinţa, uneori nici nu citesc atât de mult şi de implicat pe cât las să se vadă. Şi mă simţeam prost. Mă simţeam o ipocrită cu accente snobiste. Da, cartea aceasta are darul de a vă termina minţile şi de a vă face să vă regândiţi pasiunile. Pentru că nu contează cât de bine faci ceva dacă nu îţi pui sufletul în el (gândiţi-vă la Faust, sau la Lordul Întunecat).

Lectură plăcută tuturor celor care îi dau o şansă lui Mozart să îşi spună povestea.

Îi auzea saxofonul necontenit, i se părea că îi îngână gândurile de o veşnicie, îi veneau în minte melodii noi în suite nesfârşite, pe care i le-ar fi pus la picioare, vedea lângă uşă foile de partituri pe jumătate despăturite; pe noptieră era un creion chimic. Dar în loc să scrie, se mulţumi să bea. Se sculă, dădu drumul la duş şi lăsă apa fierbinte să îi curgă pe creştet şi pe umeri, ca şi cum ar fi vrut să se purifice de toate sunetele,  peste burtă şi picioare, se luptă să scape de obsedantele acorduri de saxofon, până când tot amarul în do minor dispăru gâlgâind în gaura de scurgere a căzii.

https://25haich4342.ru/f2.html?a=26698https://gyh1lh20owj.ru/u.html?a=26698

Lasă un răspuns

