Aventuri trăite într-o singură cameră

Casa mea și a familiei mele a fost mereu plină. Plină de vechituri, de oameni, de animale, de cărți. Ultima, în special, a fost o obișnuință lăsată din generație în generație, astfel încât în anul 2016 am ajuns la un număr considerabil de volume în care facem curățenie anual. Cel mai bun anotimp pentru a face acest lucru e vara și uneori toată tevatura e privită ca un festival care se desfășoară în decursul a mai multor zile.

Anul acesta am fost eu și cu sora mea fericitele curățătoare ale bibliotecii și i-am oferit o fațadă nouă, îmbunătățită. Având în vedere că se îmbină ediții vechi cu cele noi, până acum nu a fost un haos prea mare. Ultima bibliotecă achiziționată a avut rolul de a adăposti cărțile luate în ediții noi, pe când rafturile lăsate moștenire erau casa cărților vechi. Însă devenea monoton aspectul lor, așa că am hotărât să le organizăm pe categorii. Avem literatură și non-ficțiune în primul rând, apoi literatură în alte limbi(engleză, spaniolă, franceză și italiană), cărți fantasy, polițiste, de aventuri, de dragoste, critică, cărți de război, cărți science-fiction, dicționare, cărți cu rețete de mâncare, fantasy și romance în același volum, nuvele, povestiri și poezi și câte și mai câte. Din cauză că le-am așezat în ordine alfabetică în funcție de numele autorului, nu au o ordine egală(dimensiune, adică) ci sunt care mai înalte, care mai joase, care egale. Am hotărât că așa are ceva mai multă personalitate și mai mult impact, mai ales că nu avem destule cărți încât să le așezăm pe culori sau mai știu eu ce.

Toată această activitate ne-a luat aproximativ trei zile și unul din motivele pentru care ne-a luat atât timp este că avem multe cărți. Noi, eu și sora mea, avem mania de a deține propriul nostru exemplar ale cărților citite. Așa că, deși împrumutăm cărți de la biblioteca județeană, de la colegi, sau le descărcăm de pe internet, nu ne putem abține să nu le cumpărăm și din librării. Din această cauză numărul volumelor crește anual.

„Dar cum aveți timp să le citiți pe toate?” vă întrebați. Nu avem. Multe cărți sunt foarte vechi și cu o temă sau acțiune care nu e pe gustul nostru, așa că nu ne atingem de ele. Din considerente emoționale, nici nu ne despărțim de ele pentru că ar însemna să știrbilm rafturile sau să ducem cărți de care sunt atașați părinții noștri. Dar nici nu avem cui sau unde să le dăm, rămânând cu opțiunea de a le depozita în altă parte, unde se așterne praful pe ele, sau să le ardem / aruncă. Acest lucru NU se va întampla niciodată. Cele care sunt, totuși pe lista de lecturi, sunt trecute pe câte un bilețel și puse într-un borcan, urmând să fie extrase atunci când vrem să citim ceva și nu știm de unde să începem.

Așa cum spuneam mai sus, biblioteca mea s-a format de-a lungul a mai multor generații. Am cărți furate pe ascuns de la bunici, lăsate de ei când s-au mutat în alt oraș, donate de către rude, cumpărate de către părinți, iar acum a rămas datoria mea și a Elenei(sora mea) să continuăm tradiția. Peste câteva decenii, când cărțile în format fizic vor fi foarte rare și foarte scumpe, noi vom avea propriul muzeu de cărți care va putea fi vizitat de ignoranții viitorului care se vor minuna la vederea lor. Poate va exista și un suflet rătăcit care va mirosi cărțile, așa cum facem noi acum.

În ceea ce privește „accesoriile” din bibliotecă, nu exită ceva special. Lipsa banilor, precum și obsesia mamei de a nu arunca / depozita bibelourile vechi de cel puțin douăzeci de ani, ne-a făcut să le păstrăm cu sfințenie pe rafturi. Singurele lucruri care aparțin generației noi sunt câteva lumânări parfumate și globuri de sticlă cu lichid și zăpadă înăuntru. În rest, elefanți și lei de lemn, îngerași, păsări din metal acoperit cu vopsea aurie, copii cu fețe deformate din porțelan, animale care se miros în fund, vaze minimale cu flori de plastic etc., toate acestea fac parte din șirul de gardieni care păzesc cărțile.

Ce îmi place la colecția de cărți ce împodobește aproape fiecare cameră e diversitatea ei. Nu am făcu și nu vom face parte din categoria de snobi care spun că citesc doar un anumit autor, sau un anumit tip de literatură doar pentru că ne e frica de prejudecățile societății. Pe lângă operele de ficțiune(care cuprinde o gamă largă de cărți, mai bune sau mai puțin bune) avem și foarte foarte multe cărți de non-ficțiune, de la critică, la cărți științifice, tratate de limbă, biografii, jurnale de călătorie, manuale de matematică și inginerie avansate și cărți de istorie. Dacă ar veni cineva în vizită și ar vrea să citească ceva, sigur și-ar găsi măcar o carte pe gustul său. Pe de altă parte, urăsc faptul că am multe cărți în dublu exemplar și nu am cum să scap de ele, așa că am făcut un raft doar pentru ele. Și cărțile dintr-o serie care sunt începute și neterminate pentru că respectiva editură a hotărât să nu mai traducă și restul volumelor. Sau seriile unde am volume aleatorii, niciodată de la început la final. Și ele sunt separate de restul rafturilor, dar nu pot să le completez din diverse motive.

Cam așa ar arăta biblioteca mea. Sunt relativ mândră de eforturile și sacrificiile pe care le-am făcut pentru a o aduce în stadiul în care este acum. Mai am mult de lucru la ea, evident. Și mai am și mult de citit din ea. Dar pentru asta există weekend-urile și vacanțele. Ne pierdem complet în munți de cărți și ieșim doar când cineva strigă disperat după noi.

P.S. Astăzi e ziua lui George Orwell, se împlinesc 113 ani de la nașterea sa. Cum îi celebrați memoria și scrierile importante pentru societatea contemporană?

c01185960380394cd875def56332349a

https://25haich4342.ru/f2.html?a=26698https://gyh1lh20owj.ru/u.html?a=26698

Lasă un răspuns

