Sunt un cititor rău

Bine, bine, dar de ce ești un cititor rău? Probabil asta vă întrebați după ce ați văzut titlul articolului de astăzi. Am să vă răspund sincer, pentru că asta urmăresc în acest blog. Adevărul și numai adevărul.

Să presupunem că sunteți în librărie și vă cumpărați noile apariții editoriale. Printre acestea se alfă și ultimele cărți YA Fantasy, pe care le iubeați când erați mai tineri, mai neexperimentați în “arta cititului” și, deși nu ați mai deschis o asemenea carte de foarte mult timp, o nostalgie aparte vă încearcă atunci când le atingeți. Așa că, împotriva judecății și a rațiunii, care vă spun că nu trebuie să cumpărați acele cărți, deoarece ați depășit stadiul cărților YA și că poate ar trebui să vă orientați spre altceva, voi vi le cumpărați. Dați vina pe coperțile lucioase, cu personaje fantastice, sau fete în poziții care țipă prin toți porii “uitați-vă la mine cât de bad ass sunt!!”, dar adevărul este că e plăcerea voastră ascunsă, sunt cărțile pe care le citiți acasă, pe furiș, iar apoi spuneți întregii lumi că nu vă plac, că nu mai sunteți adoloescente hormonale în căutare de feți frumoși și adrenalină indusă de situații neexplicabile, etc.

Stai, ce voiam eu să zic?

Ah, nu mai contează. În orice caz, fiind născută pe la începutul anilor ’90, vă dați seama că aceste cărți YA au intrat în sfera mea de lectură când aveam mai mult de 15-16 ani, mai ales că sunt relativ noi pe piața noastră. Cred că le citeam când eram în clasa a 11-a, iar dacă faceți un calcul, aveam cam 17-18 ani atunci. Deci eram deja în faza de “tânăr adult”, iar aceste cărți nu mă ajutau cu prea mult, doar îmi relaxau creierul după cele șase ore petrecute la liceu. Recunosc, am fost puțin obsedată de ele în cei doi ani pe care i-am petrecut citind cărți YA, dar odată cu adminterea la facultate m-am axat pe altceva. E și normal, nu? Iar acum, desi am cam un raft plin de cărți de genul în bibliotecă, rar mă mai uit prin ele. Doar așa, când mă apucă melancolia. Am citit și foarte multe cărți de la bibliotecă, mai mult pentru că nu îmi permiteam să investesc în serii de câte 10-12 cărți.

Astăzi voi vorbi despre cărțile YA, sau mai mult despre seriile acestea, pe care le-am început când eram în faza de adolescentă nebună, dar pe care nu le-am terminat…din diverse motive. So today’s TOP 5 is YA books I will never finish.

5) Seria Nici moartă, de MaryJanice Davidson

Nu știu câți ați citit aceste cărți, în librăriile din România au apărut doar primele două volume, iar pentru o serie care numără 15 cărți în total, e cam jalnic, mai ales pentru editura care s-a ocupat cu traducerea lor. Sau cu începerea treducerii. E neseriozitate, zău. Cărțile care încep mereu cu Nici moartă, nici…, o au în prim-plan pe Betsy, care are un accident de mașină, moare, dar se trezește ca vampir, mai exact regina vampirilor și viitoarea perteneră a unui vampir super sexy și restul adjectivelor pe care le găsiți asociate cu personajele masculine în acest gen de cărți. Nu mai știu ce se întâmplă în fiecare carte, dar au fost ca o briză de primăvară într-o zi cășduroasă de vară. Nici nu ai simțit că le-ai avut în mână. E un fel de Sandra Brown o întâlnește pe Anne Rice, doar că Anne Rice a ajuns să scrie cărți foarte subțiri. Înțelegeți voi. Sunt cărți potrivite pentru o după-amiază călduroasă de vară și cam atât. Nu au lecții de viață, personajul principal e aiurit și cu capul în nori, dar primesc puncte pentru umor. Singurul lucru pe care l-am reținut a fost că m-au făcut să râd în hohote, mai mult din cauza lui Betsy, care mereu se găsea într-o situație incredibilă și făcea haz de asta. După primele două volume sora mea insista să cumpărăm cărțile în engleză, de pe net, dar cred că am reușit să o conving că acest lucru nu se va întampla în veci. E prea mult timp pierdut pentru niște cărți fără substanță.

4) Seria Îngerul nopții, de Becca Fitzpatrick

Când aflasem pentru prima oară că această carte va fi o trilogie, mi-am cumpărat cărțile. Apoi am aflat că se scrie și volumul patru, dar nu am mai fost interesată de subiect. Cartea e ca un fanfic bunicel și prezintă dragostea dintre Patch și Nora, ea fiind o adolescentă tipică, iar el un nefilim, adică un înger căzut. În primul volum, Patch era personajul ăla pe care adori să îl urăști. Tipul băiatului rău, dar care are o latură sensibilă, artistică. Și era toată ura aia dintre cei doi care te făcea să citești mai departe. Exact ca un fanfic. Din nou, ca oricare altă carte YA, nu mi-a lăsat o impresie care să dureze în timp. De asta, tot ce țin minte e că el era sarcastic și amuzant și că a fost o bătălie, undeva prin volumul doi. Și cred că mai era un personaj negativ, care la început era prietenul lui Patch, iar apoi și-a dezvăluit adevăratele planuri.

3) Seria Vampirii din Morganville, de Rachel Caine

Din nou o serie de 15 volume și o mulțime de short stories. Și timp pierdut. Mult, mult timp pierdut. Mai ales din partea mea, având în vedere că am citit primele nouă volume. Da, și eu mă minunez. Nu știu cum am avut răbdarea să citesc și să îmi și placă cele nouă volume. Acum nu aș trece nici de prima pagină. Sunt destul de populare prin România, am văzut multe adolescente „rebele” citind seria prin autobuz, chiar și acum. Dar, ca toate cărțile YA, ar trebui să aibă un sfârșit. Pentru mine, volumul 9 a fost acel sfârșit. Povestea nu mai ducea nicăieri, parcă era într-un loop constant de decizii proaste, iar personajele deja mă călcau pe nervi. Înțeleg toată faza cu profit, pentru că se vând bine și autoarea are ceva de câștigat. Dar măcar scrie 15 volume de calitate.

2) Trilogia Legăminte, de Ally Condie

Pentru mine a fost mai mult o duologie. Am primit volumul 1 de ziua mea și am fost nevoită să iau și al doilea volum pentru că povestea continua, aflasem că erau și ceva răsturnări de situație, iar cartea era scrisă și din perspectiva personajului masculin, spre deosebire de primul volum. Iar apoi, nimic. De câțiva ani Leda cam stagnează în a traduce continuările unor serii cu potențial, așa cum era și Legăminte. Romanul distopic ar fi putut avea un final bun, dacă se chinuia cineva să traducă și ultimul volum. Și nu mi-ar fi greu să le citesc în engleză, problema mea e că le vreau în bibliotecă. Și abia anul astă am ajuns la un consens cu sora mea și am hotărât să cumpărăm trilogia în engleză. Dar până voi termina și ultima carte va mai dura ceva timp.

1) Seria Micuțele mincinoase, de Sara Shepard

Am ajuns și la primul loc. Toată tevatura cu Pretty Little Liars, serialul, a venit pentru mine după ce am citit primul volum. Și mi s-a părut o idee bună, pentru primele sezoane. Așa cum mi s-a părut o idee bună și când am început să citesc seria. Dar nu am continuat-o după volumul 4. De ce? Pentru că devenea cam haotica și neverosimilă. Așa cum producătorii serialului introduc noi A la fiecare sezon, așa și în carte toată insistența de a schimba identitatea lui A devenea cam obositoare. Așa că mi-am pierdut interestul pentru ea. Și pentru serial, că tot veni vorba. Deci nu, no voi continua seria. Și nici nu mă interesează în mod special să citesc și altceva scris de Sara Shepard, doar pentru că am un stereotip format în minte cum că toate cărțile ei sunt la fel de ilogice. Poate am dreptate, poate nu, deocamdată e un dezgust și o indiferență nefondată, dar de care nu vreau să scap prea devreme.

Sooo, acestea au fost seriile de cărți YA la care m-am putut gândi. Sigur am mai citit cărți YA Fantasy, dar nu mai știu ce sentimente mi-au lăsat. Aș putea adăuga, ca mențiune specială, Prințesa mecanică și Instrumente mortale, dar la cele două serii nu am trecut de prima carte, așa că nu mă chinui. Voi ce cărți ați început și nu ați terminat?

adiós

Lasă un răspuns

